بازدید معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

۱۹ آذر ۱۴۰۴ | ۱۱:۱۹ کد : ۹۳۱۲۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۷
در جریان بازدید دکتر شهیکی از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، بر ضرورت همکاری‌های علمی، پژوهشی و سیاستی میان دو مجموعه تأکید شد.
بازدید معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در جریان بازدید دکتر شهیکی از مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، بر ضرورت همکاری‌های علمی، پژوهشی و سیاستی میان دو مجموعه تأکید شد.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با تشریح گستره نهادهای زیرمجموعه معاونت فناوری و چالش‌های موجود در اتصال پارک‌های علم و فناوری به دانشگاه‌ها، اعلام کرد موسسه می‌تواند با ایفای نقش اتاق فکر تحلیلی، در پایش عملکرد، سیاست‌گذاری و بازآفرینی نهادی اکوسیستم فناوری کشور مشارکت فعال داشته باشد.

 

در این نشست که با هدف شناخت ظرفیت‌های همکاری مشترک برگزار شد، دکتر شهیکی با تبیین ساختار معاونت فناوری اظهار کرد: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نهادی نوپا اما گسترده است. در حال حاضر ۵۸ پارک علم و فناوری، ۲۹۵ مرکز رشد واحدهای فناور، ۲۳ پردیس علم و فناوری، ۴۲ صندوق پژوهش و فناوری و ۸ فن‌بازار منطقه‌ای در زیست‌بوم فناوری کشور فعال هستند. برخی از این نهادها پیش‌تر زیرمجموعه معاونت پژوهشی قرار داشتند و اکنون باید در چارچوب معماری جدید فناوری بازتعریف شوند.

 

وی با اشاره به ساختار سه‌لایه آموزش، پژوهش و فناوری در معماری وزارت علوم افزود: گاهی این بخش‌ها به‌صورت جزایر مستقل عمل می‌کنند و در برخی مناطق، ارتباط سازمان‌یافته بین پارک‌ها و دانشگاه‌ها شکل نگرفته است. این موضوع باعث کاهش هم‌افزایی و کارآمدی شده و نیازمند بازنگری سیاستی است.

 

لزوم تشکیل دپارتمان تخصصی در موسسه برای تحلیل و مدل‌سازی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با تأکید بر اهمیت تحلیل دقیق تجربه‌های گذشته بیان کرد: اکثر پارک‌های کشور هنوز در سطح نسل دوم عمل می‌کنند و بسیاری از دانشگاه‌ها اکوسیستم فناوری بالغی ندارند. لازم است مدل‌های موفق داخلی و بین‌المللی جمع‌بندی، تحلیل و بومی‌سازی شود. موسسه می‌تواند با تشکیل یک دپارتمان تخصصی، به بررسی عملکرد پارک‌ها و مراکز رشد بپردازد و مشخص کند که کدام مسیرها موفق بوده و کجاها نیازمند بازطراحی است.

 

وی موسسه را ظرفیت مهمی برای آسیب‌شناسی دو دهه تجربه سیاست‌گذاری فناوری در کشور دانست و گفت: موسسه می‌تواند به‌عنوان یک بازوی پژوهشی مؤثر و اتاق فکر در کنار معاونت عمل کند و با تحلیل روندها، اصلاح خط‌مشی‌ها را تسهیل کند.

 

ایجاد پایگاه داده ملی فناوری با محوریت موسسه

دکتر شهیکی در بخش دیگری از سخنان خود، نقش داده و آمار را در تصمیم‌سازی کلان مهم توصیف کرد و گفت: موسسه به‌عنوان مرجع آمار آموزش عالی شناخته می‌شود و توسعه پایگاه داده جامع اکوسیستم فناوری کشور با همکاری این مجموعه امکان‌پذیر است. داده‌های حوزه پارک‌ها، ظرفیت صندوق‌ها، فن‌بازارها، مراکز تجاری‌سازی و سایر عناصر زیست‌بوم باید به‌صورت منظم گردآوری و تحلیل شود تا مسیر سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد باشد.

 

ده برنامه عملیاتی معاونت؛ از بازآفرینی نهادی تا تربیت ۱۰۰ مدیر آینده

معاون فناوری وزارت علوم درباره برنامه‌های آینده معاونت گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی ما بازآفرینی نهادی است. بسیاری از ساختارهایی که در دو دهه گذشته ایجاد شده‌اند امروز نیازمند بازطراحی و به‌روزرسانی هستند. پایش جامع پارک‌ها آغاز شده و نخستین پارک فاقد اثربخشی منحل و و برای جایگزین پارکهای منحل شده نهادهای تخصصی شکل خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: برای ارتقای سرمایه انسانی نیز طرح تربیت ۱۰۰ مدیر آینده زیست‌بوم فناوری آغاز شده که شش ماه آموزش داخلی و سه ماه دوره بین‌المللی را شامل می‌شود. هم‌زمان توانمندسازی مراکز رشد نوین در جریان است و بخشی از آیین‌نامه‌ها نیز بازنگری شده تا مشارکت بخش خصوصی تقویت و جریان اقتصادی نوآوری فعال‌تر شود.

 

دکتر شهیکی در جمع‌بندی سخنان خود ابراز امیدواری کرد با مشارکت و همفکری مستمر موسسه، نقشه راه حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تری برای آینده اکوسیستم فناوری کشور تدوین شود و این همکاری در قالب فرآیند پژوهشی و تحلیلی ادامه‌دار پیگیری شود.

text to speech icon